Soms zie je werk waar je steil van achterover slaat. Zelf had ik dat met de fotografie van de Slowaakse Evelyn Bencicova. Zo zuiver qua kleur en licht en zo gedurfd qua compositie dat je je vertwijfeld afvraagt waarom ze nog maar in een kleine kring - weliswaar wereldwijd - lijkt te zijn doorgebroken. In Amsterdam breekt atelier Wdstck een lans voor haar met een kleine expositie. Aan de wand prijkt een zevental werken, waaronder vier portretten.
Bij aankomst is het even zoeken. Wdstck heeft geen uithangbord, en binnen wordt er druk gelakt en getimmerd. Zit ik verkeerd? Aanbellen doet echter wonderen, want ik word daarna warm onthaald met een kopje thee en een enthousiast praatje over de tentoongestelde werken. Er is duidelijk hart voor de zaak. Dat er slechts zeven foto’s te zien zijn, mag de pret niet drukken, want het zijn stuk voor stuk pareltjes. Opvallend is dat het nieuwere werk een meer naturel kleurstelling heeft, wat wellicht ook komt doordat Bencicova zich is gaan focussen op het gebruik van gecontroleerd kunstlicht.
Pronkstuk met kat en vismoten
In het pronkstuk van de expo is veel van Bencicova’s stijl te herkennen. Het is een stilleven met een haarloze kat en vlezige vismoten. Karakteristiek door de fascinatie met een minimalistische naaktheid. In Bencicova’s oeuvre wordt dat veelal geaccentueerd door linoleumachtige kleuren en texturen. Kleding heeft vaak de pasvorm van een tweede huid, en de omgeving is vaak een reeks van oneindige vlakken. Sociale rollen en de manifestatie van biologische dynamiek zijn weggelaten. Wat overblijft is een aandoenlijke en bijna surrealistische argeloosheid. Prachtig.
Bencicova
Op Bencicova’s cv prijken namen als Kunsthalle Basel, Gucci, en de Hasselblad Masters 2016. Ze is woonachtig in Berlijn. De expo is zaterdags gratis toegankelijk van 3 februari 2018 tot 28 april 2018.
Bij aankomst is het even zoeken. Wdstck heeft geen uithangbord, en binnen wordt er druk gelakt en getimmerd. Zit ik verkeerd? Aanbellen doet echter wonderen, want ik word daarna warm onthaald met een kopje thee en een enthousiast praatje over de tentoongestelde werken. Er is duidelijk hart voor de zaak. Dat er slechts zeven foto’s te zien zijn, mag de pret niet drukken, want het zijn stuk voor stuk pareltjes. Opvallend is dat het nieuwere werk een meer naturel kleurstelling heeft, wat wellicht ook komt doordat Bencicova zich is gaan focussen op het gebruik van gecontroleerd kunstlicht.
Pronkstuk met kat en vismoten
In het pronkstuk van de expo is veel van Bencicova’s stijl te herkennen. Het is een stilleven met een haarloze kat en vlezige vismoten. Karakteristiek door de fascinatie met een minimalistische naaktheid. In Bencicova’s oeuvre wordt dat veelal geaccentueerd door linoleumachtige kleuren en texturen. Kleding heeft vaak de pasvorm van een tweede huid, en de omgeving is vaak een reeks van oneindige vlakken. Sociale rollen en de manifestatie van biologische dynamiek zijn weggelaten. Wat overblijft is een aandoenlijke en bijna surrealistische argeloosheid. Prachtig.
Bencicova
Op Bencicova’s cv prijken namen als Kunsthalle Basel, Gucci, en de Hasselblad Masters 2016. Ze is woonachtig in Berlijn. De expo is zaterdags gratis toegankelijk van 3 februari 2018 tot 28 april 2018.